Dag 2



Da er det dag 2 etter hjemkomsten med mine nye leketøy. Her SKAL alt prøves så fort som mulig, jeg hadde bestemt meg for å røyke og BBQ steike denne dagen.

Måtte ta på meg hodelykt før jeg stupte ned i en fryser på morran, for å finne noe kjøtt. Endte opp med 1,3 kg med flatbiff og 1,1 kg med kalkunbryst. Satte dem til tining og avventet de fysiske lovers gang - underkjølt mat, også kalt bånntæla kjøtt, sin langsomme vei til romtemperatur.

Dro en tur til Jula for å kjøpe ny kullstarter, type stoor.

Vel - tiden gikk eller kom til kjøttet omsider var opptint. Har ingen problemer med å forstå unger som er utålmodige etter å prøve det nye akebrettet som de har fått julaften, men får beskjed om å vente til neste dag.
God plass til 7,5 kg med kull
God plass til 7.5 kg med kull
Rubba inn begge kjøttstykker med egen komponert krydderblanding og lot kjøttet stå i 1 time, mens jeg monterte kullstarteren, som kom i 7 deler.

Jeg fyra endelig opp PR 60 med 7,5 kg kull, det tok ca 30 min å få hvitt kull.

Siden planen var lettrøyking, så kastet jeg inn en liten bjørkepinne på kullet, før jeg satte inn kjøttet. Vanligvis når man slenger på 2,3 kg kjøtt i en NORMAL grill, så synes det godt på grillen, men det virket ikke slik her, når det lå der oppe i 2 etasje på grillen.

Ensomt på toppen!
Blei stående å flire av dette akkurat når naboen Marit skar over veien å uttrykte med klar stemme "Det lukter mat her, det gjorde det i går også!". Jada - folk kikker ut av vinduet for å se om det foregår noe på "fortauet" til Henry, som kan lukte mat.

For de av dere som ikke vet hvordan jeg bor, så er det i ei sentrumsgate på Notodden, og min gårdsplass er 1 meter fra fortauet, så matlaging ute hos meg, er en offentlig hendelse, kanskje ikke akkurat flagg dag, men folk legger merke til det.

Temperaturen la seg i øverdelen av røyketemperatur ca 110 C før den steg til lav BBQ temp 130C, det var litt justering av trekkventiler og røykutslepp, men det er læringskurve ala 90 graders vinkel. I USA så kaller de dette LOW and SLOW matlaging, det tar fort vekk 1 time pr 500 gram i det største kjøttstykket, så man kan ikke være utålmodig eller sulten når man begynner. En fordel er jo om du har din favoritt drikk og en god stol, mens maten siger opp i temperatur.

Matlukta blei mer intens og temperaturen på kjøttet steg jevnt og trutt, fordelen med induksjonsgrilling eller BBQ'ing er at kjøttet ikke trenger å snues, hvis grillen din er konstruert som BBQ, latmannsarbeid med andre ord.

Risen blei satt på og guttungen kom med en innstendig oppfordring til å få maten servert, vent i 40 minutter, sa jeg, men det ble vel noe på linje med akebrett og i morra.

Maten kom ut av skapet etter 1 time og 30 minutter, saftig med lyserød ytterkant av den lettrøykinga som tok 10 min, maten blei servert med ris og grillsaus.

Sendte melding til Marit nabo som kom over og fikk med seg litt kveldsmat.

Jeg er ikke bare fornøyd, men imponert over hvor stor forskjell det er på plengriller og profesjonelle griller, her er alt gjort med en plan og mulighetene er uendelige. Nå gleder jeg med ordentlig til sommern.

Henry.