Fruktkake på vaffelrøre




Jeg hadde en plan om ei dessertkake jeg kunne lage med enkle midler ute i felt, jeg kom opp med denne comboen.

Den blei mye bedre enn jeg hadde håpet på, noen ganger så har man flaks.

Ingredienser:
1 stor boks hermetisk frukt.
2 modne bananer.
1 pose med vaffelrøre som blandes ferdig, eller lag vaffelrøre fra bunn.
50 gr. smør.
1 ts Kanel
Vaniljesaus og pisket krem til servering.

Smelt smøret i steikepanne eller gryte,  hell saften av fruktboksen og gjem den til senere.
Hell frukten i steikepannen, del bananene i skiver, hell i det også, ha i kanelen.
Varm frukten opp og reduser litt av væsken slik at bananene er i samme konsistens som frukten. Sett frukten tilside.


Smør en ildfast form eller gryte med olje, fyll opp ca 1-1,5 cm med vaffelrøre, legg all frukten på toppen av vaffelrøra.

Hell ett nytt lag med vaffelrøre, til frukten ikke synes lenger.




Settes inn i ovnen på 180 grader C i 30 minutter, øk temperaturen til 230 grader, la stå til overflaten er lysebrun.


Ta kaka ut av ovnen og hell over mye av fruktsaften fra fruktboksen. La den stå for 10 min for og trekke inn saften og avkjøling.



Serveres med vaniljesaus og krem, med dryss av brunt sukker og kanel over.

Superenkelt og fantastisk godt.