Kullstarter ala spiro



Jeg bruker mellom 10 og 50 kg kull eller briketter på hver grilling i den største grillen min, PR60. Da blir det viktig å lett få start på det.

Jeg kjøpte en pall med Weber briketter ettervinteren 2013, jeg hadde gode erfaringer fra 2011 og 2012 med de brikettene.

Det ble en stor nedtur!

For det første, er de et lite mareritt å starte.
For det andre, har de en tendens til å aske så mye at de kveler seg selv. Dette er tydelig hvis de brukes i en grill uten kullrist og de ligger mange tett sammen.

Posene ligner ikke på de jeg fikk i fjor ei heller noen spesifikasjoner om endring. Litt slett av Weber synes jeg.

Jeg har opplevd at maten blir forsinket med 1 time, grunnet stans i brikettene. Det er ikke bra, når flere 10talls gjester venter på mat.

Jeg har måtte lage meg en STOOR kullstarter, som rommer 15 kg  briketter. Starteren er lagd av 300 mm Spirorør på 65 cm lengde, den får ihvertfall fyr på dævelskapen etter ca 25 - 30 minutter. Den blei utrolig effektiv og jeg starter da kullet med en gassbrenner som brukes til taktekking, i ca 10 minutter.

Weberbrikettene brenner bra når de er helt røde, men må "ristes" litt i for å holde dem igang, de fungerer greit i Weber grillen jeg selv har som lettgrill, men der er ikke kullmengden stor. Grunnen er nok at det er et bra dreneringsytem på aske i den.

Når jeg skal bruke mye kull for helgrilling av gris eller andre større og tidskrevende oppdrag, så finner jeg det vanskelig å bruke.

Brikettene fra i fjor, brant lettere og lengre uten at man måtte røre i kullet, nå har jeg 400kg med briketter som jeg bare stoler på i den lille grillen min, jippi!

Noe godt har kommet ut av dette, jeg har fått meg en meget effektiv kullstarter, selv om den indirekte har kostet meg 6000 kr.

 Tommel opp for Spiro, tommel ned for Weber briketter.